Július 1-jétől a vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók számára is kötelező az adatszolgáltatás az NTAK-ba!
A hatályos jogszabályok alapján a hazai szálláshelyeket követően 2023. július 1-jétől az ország összes online pénztárgépet használó vendéglátó üzletének kötelező forgalmi, statisztikai adatait a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központba (NTAK) továbbítani.
- Ide tartoznak az éttermek, cukrászdák, büfék, kávézók, italüzletek, bárok, zenés-táncos szórakozóhelyek, gyorséttermek és alkalmi vendéglátóhelyek.
- Ugyanez vonatkozik a turisztikai attrakciókra, azaz minden jeggyel látogatható: múzeumra, várra, kastélyra, fürdőre, strandra, kalandparkra, állatkertre, vidámparkra, védett természeti területet bemutató helyre, turisztikai közlekedési eszközre, valamint zenés- táncos rendezvényre.
Mi az NTAK? - A turisztikai ágazat legnagyobb digitális fejlesztése
A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) 2019-ben indult és fő küldetése, hogy a beérkezett statisztikai adatok alapján támogassa az adatalapú tervezést mind a marketing, mind az értékesítés, mind a támogatások tervezése tekintetében. A turizmusban mára már nem intuíciók és becslések határozzák meg a döntéseket, hanem adatok. Azzal, hogy a szálláshelyek után idén nyáron a vendéglátó üzletek és a turisztikai attrakciók is csatlakoznak ehhez az egyedülálló digitális rendszerhez, a teljes szektorról valós képet kapunk, ami nem csak itthon hiánypótló, hanem Európában is egyedülálló.
A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ), felügyelete alatt működő platform lehetővé teszi, hogy valós időben legyen látható az ország összes szálláshelyének, vendéglátó üzletének és turisztikai attrakciójának anonim, forgalmi statisztikai adata. Az egyes adatszolgáltatási pontokon használt szoftvereken keresztül érkező adatokból elemzések készülnek a turisztikai szakma adatvezérelt döntéshozatalának támogatására. Az NTAK-nak markáns szerepe van a turisztikai ágazat fehérítésében is, hiszen a területileg illetékes önkormányzatok és a NAV is rálát a számukra releváns adatkörökre.
Az NTAK adatai segítik a vállalkozásokat!
Felelős üzleti döntés ‒ különösen a költségvetést, üzemeltetést érintő kérdések esetében ‒ ma már csak adatok alapján hozható. Ehhez az NTAK a kulcs! Az MTÜ 2022-ben hozta létre a szálláshely-szolgáltatók számára az NTAK adatokat visszamutató felületét, az NTAK Iránytű online oldalt. Itt a bevételi és kapacitásadatok mellett az előfoglalási, vendégforgalmi és a küldőpiaci információkat is lekérdezhetik a szálláshelyek. Mindezek az információk pedig támpontot adnak számukra az üzleti tervezéshez, az árképzéshez, a marketing és értékesítési aktivitások összeállításához, azaz működésük optimalizálásához. Az MTÜ a jövőben a szálláshelyekhez hasonlóan az NTAK-hoz most csatlakozó adatszolgáltatók számára is biztosítja, hogy az üzleti tervezésüket támogató releváns adatokat kérhessenek le az NTAK Iránytű felületéről.
Ingyenes szoftverek az NTAK adatküldéshez – megjelent a VENDÉGEM Vendéglátás és a VENDÉGEM Attrakció
A Magyar Turisztikai Ügynökség elkötelezett abban, hogy minden támogatást megadjon az érintett szolgáltatóknak a gördülékeny NTAK csatlakozás és adatszolgáltatás teljesítéséhez. Azon vállalkozásoknak, amelyek nem használtak eddig semmilyen piaci szoftvert, most sem kell beruházniuk vendéglátó vagy jegykezelő programot, hiszen az MTÜ ingyenesen biztosítja a VENDÉGEM Vendéglátás és VENDÉGEM Attrakció szoftvereket. A programokat úgy fejlesztették ki, hogy az NTAK adatküldés mellett az egyszerű értékesítési feladatok is könnyen elvégezhetőek velük.
A VENDÉGEM Vendéglátás szoftver lehetőséget ad a rendelések rögzítésére, kezeli a terméktörzset, a sorszámhasználatot, vagy az asztalos kiszolgálást, csakúgy, mint a fizettetést vagy a borravalót. Legyen szó helyben fogyasztásról, vagy elviteles értékesítésről. Sőt, megfelelő blokknyomtatóval pult és konyhai összesítőt is nyomtat. A VENDÉGEM Attrakció szoftverben a jegyértékesítés és jegyérvényesítés teljeskörűen elvégezhető. Meghatározhatóak a különböző jegytípusok, az egyes szórakoztatóprogramok is előre rögzíthetőek, blokknyomtató segítségével pedig az értékesített jegyek is kinyomtathatóak. Mindkét szoftver minden tranzakció után automatikusan, emberi beavatkozás nélkül küldi statisztikai adatokat az NTAK-ba.
A teljes díjmentes szoftverek jelenleg bárki számára korlátozás nélkül elérhetők. Ehhez csak annyit kell tenniük, hogy az NTAK regisztráció során az adatküldéshez a megfelelő VENDÉGEM szoftvert jelölik meg. Nincs szükség személyes ügyintézésre, a szerződéskötés is online történik, az általános szerződési feltételek és az adatkezelési tájékoztató elfogadásával. Ezt követően a felhasználók e-mailben kapják meg a szoftver használatáról szóló igazolást. Az internetelérésen kívül a szoftverek futtatásához elegendő egy böngészővel rendelkező laptop, vagy asztali számítógép; a mobilapplikációk pedig a legtöbb IOS, vagy Android alapú okostelefonon, és táblagépen is használhatóak. A szoftverek kezelése egyszerű és könnyen elsajátítható, a felhasználókat e-tananyagok, számos segédlet és a használatot bemutató videók is segítik. További információ: www.info.vendegem.hu
Elindult az önkéntes adatszolgáltatás tesztidőszaka!
Annak érdekében, hogy a vállalkozások időben felkészülhessenek az NTAK adatszolgáltatásra az MTÜ önkéntes adatszolgáltatói tesztidőszakot is indított. A vállalkozók így a szoftvereket időben telepíteni tudják és kipróbálhatják az adatküldés folyamatát. Ezzel biztosíthatják, hogy a turisztikailag legforgalmasabb nyári időszakban már semmilyen fennakadást ne okozzon a napi üzletmenetben a szoftverhasználaton alapuló automatikus adatszolgáltatás.
Kérdezzen minket!
Az NTAK adatszolgáltatásról minden információ megtalálható az info.ntak.hu oldalon. Ha az adatszolgáltatással kapcsolatban kérdése merül fel, keresse az NTAK ügyfélszolgálatát a 06-1-550-1855-as telefonszámon a hét bármely napján, 0-24 órában, vagy írjon e-mailt a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címre, valamint forduljon bizalommal az országos hálózattal bíró Tourinform irodák munkatársaihoz segítségért, személyes tájékoztatásért.